براي نوشتن پروپوزال خوب و يادگيري نحوه نوشتن پروپوزال بايد مراحلي را كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم طي كنيد.

اولين مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | انتخاب موضوع

اولين مرحله در نگارش پروپوزال نويسي و يادگيري نحوه نوشتن پروپوزال ، انتخاب موضوع است. مهم‌ترين چيز در انتخاب موضوع، علاقه‌ي خودتان است. بايد با توجه به علاقه‌ي خود موضوع پروپوزال را انتخاب كنيد. اين موضوع نبايد خواننده را خسته كند. همچنين بايد واقع‌بينانه و عملياتي باشد. موضوع پروپوزال بايد به صورت مختصر و مفيد، به جوانب تحقيق بپردازد.

دومين مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | بيان مسئله

در اين مرحله، بايد مسئله‌اي كه در حال حاضر پيش‌روي افراد يا گروه خاصي است مطرح شود؛ به گونه‌اي كه خواننده به سرعت موضوع را متوجه شود. مطالب بايد به صورت پيوسته با هم همگن باشند تا از خستگي خواننده جلوگيري شود.

سومين مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | ابزار/ ابزارهاي تحقيق

براي انجام تحقيقات خود و اثربخشي پروپوزال و يادگيري نحوه نوشتن پروپوزال ‌، بايد از ابزارهايي استفاده كنيد كه ممكن است شامل پرسش‌نامه يا مرور اسناد موجود باشد. ابزارها هرچه كه باشند، بايد در راستاي موضوع تحقيق بوده و به خوبي مسئله را بيان كنند.

چهارمين مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | پيشينه تحقيق

بررسي پيشينه‌ تحقيق در آموزش پروپوزال نويسي و نگارش پروپوزال در واقع كارهاي انجام شده در زمينه مذكور را مورد تجزيه‌وتحليل قرار مي‌دهد و نقاط ضعف آن‌ها را بازگو مي‌كند. در اين مرحله، بايد تلاش كنيد نقاط ضعف كارهاي پيشين را پوشش داده و براي اثربخشي تحقيق خود، از آن‌ها بهره ببريد.

پنجمين مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | روش و مراحل تحقيق

اين مرحله از دوره پروپوزال نويسي مهم‌ترين بخش پروپوزال است كه كارهاي انجام شده يا كارهايي كه در آينده انجام خواهند شد، بررسي مي‌شوند.

ششمين مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | نتايج

براي بيان نتايج قابل حصول، بهتر است از محتواي قوي علمي استفاده كنيد؛ زيرا در اين صورت اعتبار تحقيق خودتان هم بالاتر مي‌رود. در بخش پاياني پروپوزال، به اهميت استفاده از تحقيق در برآورده كردن نيازهاي فعلي و رفع محدوديت‌هايي كه در حوزه‌ي مورد نظر وجود دارند، اشاره كنيد.